Klik hier om terug te gaan naar de hoofdpagina
De Daf 66 is vanaf 1975 -vooruitlopend op de omzetting naar Volvo 66-
geleverd met een grotere
kachelradiator, met een ander type kachelkraan. Bij veel van deze 66's en
natuurlijk Volvo 66's is de regeling van de kachel defect.
Origineel werkt deze met een 'thermokoppel'
wat via een hydraulisch leidingkje de kraan dicht
duwt
als de temperatuur een bepaalde waarde bereikt heeft. Door lekkage of gewoon ouderdom kan de krachtoverbrenging
van het thermokoppel minder worden. De kraan wordt dan
niet goed meer dicht gedrukt, en er blijft een beetje heet
water door de radiator lopen.
Het gevolg is op een gegeven moment dat er, ook bij de
kraan op de koudste stand, altijd warme lucht uit de
ventilatie komt.
Zeker als het warm weer is is dat erg vervelend natuurlijk.
Ik heb wel mensen gesproken die in de zomer hun
kachelslangen
afstopten, of een extra kraan zwevend in de
leiding aangebracht hadden, om zo handmatig de zaak af te
kunnen sluiten.
omdat ik zoiets niet zag zitten, maar geen andere
oplossing meer had heb ik eens geprobeerd een kraan te repareren.
Het type waar het hier om gaat is dit; (weet niet precies vanaf wanneer hij in
de 66 toegepast is):
na demontage (wat an sich al een rotklus is) was het
koperen leidingkje al vanzelf afgebroken,
dat 'thermostaat-verhaal' was dus
definitief kapot. Met een paar verschillende tangen/tangetjes en een vijltje
is het mogelijk
zonder grote brokken te maken de pen
waarop de hefboom scharniert te verwijderen.
dan komt de hefboom los,
en kan een deel van het
binnenwerk uitgenomen worden:
Het messing blok wat je ziet is de zuiger van het
thermokoppel. binnenin zit hier een kunststof schijfje,
wat de kracht
overbrengt vanaf het membraam/zuiger wat in
het dikke stuk zit:
na een aantal verschillende diktes ringetjes geprobeerd te
hebben bleek dat een messing plaatje van ongeveer 2 mm
dikte (zie foto)
precies het gewenste effect had;
in de geheel gesloten stand komt er niets meer door de
kraan. in de voormalige thermostaat
stand (1e klikje) een
klein beetje.
De loze slag bij het geheel openen van de kraan is nu ook verdwenen.
Dit messing 'pilletje' heb ik dus in het thermokoppel geplaats, dit vangt de
normale werkingsslag op zodat de kraan wél goed dicht gedrukt wordt.
Om te zorgen dat de zuiger van het thermokoppel niet dwars
kan komen te zitten (eerst zorgde de koperen leiding
daarvoor)
heb ik een conische stift in het gaatje vast gezet. De scharnierpen heb ik met houtlijm terug bevestigd:
veel succes voor degenen die dit ook willen proberen!!! het is
een
lekker fröbelwerkje in ieder geval ;-)