Reparatie Kachelkraan
koel de zomer in, ook met een (Volvo)66

Klik hier om terug te gaan naar de hoofdpagina

De Daf 66 is vanaf 1975 -vooruitlopend op de omzetting naar Volvo 66- geleverd met een grotere
kachelradiator, met een ander type kachelkraan. Bij veel van deze 66's en natuurlijk Volvo 66's is de regeling van de kachel defect.

Origineel werkt deze met een 'thermokoppel' wat via een hydraulisch leidingkje de kraan dicht duwt
als de temperatuur een bepaalde waarde bereikt heeft. Door lekkage of gewoon ouderdom kan de krachtoverbrenging
van het thermokoppel minder worden. De kraan wordt dan niet goed meer dicht gedrukt, en er blijft een beetje heet
water door de radiator lopen.

Het gevolg is op een gegeven moment dat er, ook bij de kraan op de koudste stand, altijd warme lucht uit de ventilatie komt.
Zeker als het warm weer is is dat erg vervelend natuurlijk.  Ik heb wel mensen gesproken die in de zomer hun kachelslangen
afstopten, of een extra kraan zwevend in de leiding aangebracht hadden, om zo handmatig de zaak af te kunnen sluiten.

omdat ik zoiets niet zag zitten, maar geen andere oplossing meer had heb ik eens geprobeerd een kraan te repareren.

Het type waar het hier om gaat is dit; (weet niet precies vanaf wanneer hij in de 66 toegepast is):



na demontage (wat an sich al een rotklus is) was het koperen leidingkje al vanzelf afgebroken,
dat 'thermostaat-verhaal' was dus definitief kapot. Met een paar verschillende tangen/tangetjes en een vijltje is het mogelijk
zonder grote brokken te maken de pen waarop de hefboom scharniert te verwijderen. dan komt de hefboom los,
en kan een deel van het binnenwerk uitgenomen worden:



Het messing blok wat je ziet is de zuiger van het thermokoppel. binnenin zit hier een kunststof schijfje, wat de kracht
overbrengt vanaf het membraam/zuiger wat in het dikke stuk zit:



na een aantal verschillende diktes ringetjes geprobeerd te hebben bleek dat een messing plaatje van ongeveer 2 mm dikte (zie foto)
precies het gewenste effect had; in de geheel gesloten stand komt er niets meer door de kraan. in de voormalige thermostaat
stand (1e klikje) een klein beetje. De loze slag bij het geheel openen van de kraan is nu ook verdwenen.
Dit messing 'pilletje' heb ik dus in het thermokoppel geplaats, dit vangt de normale werkingsslag op zodat de kraan wél goed dicht gedrukt wordt.

Om te zorgen dat de zuiger van het thermokoppel niet dwars kan komen te zitten (eerst zorgde de koperen leiding daarvoor)
heb ik een conische stift in het gaatje vast gezet. De scharnierpen heb ik met houtlijm terug bevestigd:



veel succes voor degenen die dit ook willen proberen!!!    het is een lekker fröbelwerkje in ieder geval ;-)