De Lichtblauwe Volvo 343 DL

Klik hier om terug te gaan naar de hoofdpagina

verkregen: mei 2003

2e type Volvo 343 uit 1978. Is het iemand wel eens opgevallen dat deze auto's bijna uitgestorven zijn??

extreem 1978... spatlappen, lichtblauw metallic en dan die voorkant he... ge wel dig. 


Ondanks (of mede dankzij? ;-) ) het 'ouwelullen imago' een heerlijke auto om in te rijden.

En er zijn gelukkig meer mensen die het verdwijnen van deze auto's aan het hart gaat;

HTTP://WWW.VOLVO300CLUB.NL

Sinds het nemen van de foto's zijn er wr andere wielen onder gegaan (op de foto zijn al andere dan waarmee we m kochten)
ditmaal precies de goede, ofwel 'Black Beauty' velgen, die vanaf 1977 als accessoire leverbaar waren op de 343 DL. foto komt.
De velgen van de foto zijn erop ingeruild, dus we hebben ze niet over ofzo ;-)

helaas had een of andere onbenullige tussenhandelaar de kogel van de trekhaak afgezaagd!! blijkbaar had ie die ergens voor nodig,
want de bodem is nog keihard (bij rotte bodem werd dit ook wel eens gedaan als APK noodmaatregel)
Inmiddels is de auto op de sleuteldag van de DAF club in Veldhoven voorzien van een 'nieuwe' trekhaak.
Toevallig was dit (let wel; afkomstig van een ruim 10 jaar jongere auto!!!) precies hetzelfde type zodat geen extra gaten geboord hoefden worden.

owja; nog even dit (voor degenen die het nog niet wisten):

De volvo 300 serie is in 1972 zijn leven begonnen in de ontwikkelings afdeling van de DAF autodivisie, onder de noemer 'Project P900'.
de auto was in 1975 voor 99% klaar om door DAF in produktie genomen te worden, alleen had men door de oliecrisis en het slechte imago op de thuismarkt geen geld meer om dit te financieren. Een overname kon niet uitblijven en Volvo bracht voldoende kapitaal in om de produktie te kunnen starten.
Voor volvo was het ook een goede zet omdat ze zo hun gamma wat naar beneden konden uitbreiden. (Opvolgers van de 343 zijn de volvo 340, 360, 480, 440, 460, V40, S40 die allemaal ontwikkeld en geproduceerd zijn door de 'Nederlandse Volvo')

Aangezien Volvo een naam hoog te houden had wat betreft veiligheid, werd de auto nog op het laatste nippertje op detailpunten gewijzigd. Zo werden nog gauw stalen buizen in de portieren verwerkt, standaard zweedse 3 punts gordels gemonteerd (met irritant knipperlampje als je m niet aandoet)  en -erg jammer- veel bredere bumpers. Cosmetische details zoals een andere grill, die meer naar voren stekend om wat meer in lijn te komen met de 'volvo-look' uit die jaren, en natuurlijk de emblemen maakten de auto echt af, zodat die in produktie kon. De 'dikke DAF' is verkocht vanaf 1976.

onderhuids komen we ontzaglijk veel details tegen waarin de auto sterk doet denken aan de DAF en Volvo 66.

Voor modeljaar 1978 werden een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd, maar de belangrijkste veranderingen kwamen pas in 1980 en 1983: eerst een geheel nieuw dashboard, en in 1983 een totaal opnieuw vormgegeven front, met bijbehorende gestroomlijnde bumpers.
Qua design een flinke stap vooruit, maar het authentieke DAF karakter werd er wel minder door.
Montage van de grote Volvo 2 liter motor (bekend uit de 240) was een andere doorontwikkeling, waardoor de auto behoorlijk aan populariteit gewonnen heeft. Met de injectieversies had je een waarlijk snelle auto voor die tijd!!

Als die malle israeli's niet zo'n ruzie hadden gemaakt daar in het midden oosten, had het er misschien wel zo uitgezien: :-)