De Marina 55 Coupé
Terug naar de hoofdpagina

Verkregen; 4 April 2003. Na ruim anderhalf jaar met tussenpozen eraan gewerkt te hebben gaat ie 22 Oktober 2004 naar de RDW

Introductie


Deze auto komt uit Frankrijk (Parijs om precies te zijn), en dat is te zien.
Op het eerste oog is het een puik bakkie; helaas zitten er rondom nogal wat butsen en krassen op.
De reden om hem toch te kopen was echter dat er GEEN ROEST aan is, en ook het interieur is bijna perfect.
Technisch moest er wel veel aan gebeuren, maar gelukkig is het meeste inmiddels gedaan.

Wegens een crash van mijn harde schijf ben ik een groot aantal foto's kwijtgeraakt. Wat ik nog heb staat op deze pagina.
Nieuwe foto's zijn en worden toegevoegd, van sommige dingen heb ik foto's van anderen geleend/later opnieuw gemaakt.

Wat foto's van het interieur:

Ik ben van plan een tunnelconsole met 6 klokjes te monteren. Er zit geen gat voor een radio, die komt er dus ook niet in.


Op de binnenkant van de motorkap zijn de "bewijsstukken van onderhoud" aangebracht:

(dit is zó Frans, dit laat ik lekker zitten zo!!)


Owja d'r mist nog wat aan;


"ja die motor hadden ze blijkbaar nodig voor een andere" jammer!!

Dat de originele motor weg  is, is voor de originaliteit natuurlijk erg jammer.
Om nu van de nood een deugd te maken ga ik een iets ander type motor monteren,
namelijk een uit de Volvo 340 serie. Net als de overige 4-cylinder DAF's maakt deze gebruik van een Renault motor
(Sierra blok, ook wel "cleon" motor genoemd), dit is de 1400 cc uitvoering.
Door Volvo werd deze motor B14 genoemd. De inbouw is inmiddels zo goed als afgerond.
Tijdens de inbouw heb ik nauwkeurig bijgehouden wat ik zoal moest doen; dit heb ik samengevat op de pagina:

                           "Project B14"

Inmiddels ook wel bekend als 'de B14 bijbel'   Alle perikelen met betrekking tot inbouw van de motor, en overige
wijzigingen in de motorruimte, zijn daar te vinden. Andere technische dingen en koetswerk; staat hier weer onder:


De Techniek

Bij aankoop was 1 van de primaire trommels gedemonteerd. Achterin de kofferbak lag een zwik onderdelen maar helaas miste het deksel
met doorvoerpotje. De lagers van de centrifugaalgewichten waren zodanig uitgelopen dat door de trilling de primaire trommels
de bodem vd auto geraakt hebben!!!!

Foto met dank aan Sander Schooneman. Had zelf ook zo'n foto gemaakt maar die is kwijtgeraakt door een PC crash.
Alle gewichtendragers die ik tot nog toe gezien heb zijn van deze kant gezien alleen aan de rechterkant
versleten. Als je de andere kant bekijkt zie je vrijwel hetzelfde (heeft denk ik met de draairichting van de
trommels te maken) Bij mij waren ze overigens niet zó ver uitgeslagen.

Daar kon ik dus niet zoveel mee! Gelukkig kreeg ik van de verkoper een complete primaire erbij.
Ter controle heb ik daarvan ook de trommels opengemaakt; en dat was maar goed ook. Wederom; ernstige slijtage van de
gewichtendragers...... Deze moest ik dus andere voor zoeken. Ivar Schwartzmans kon mij eraan helpen.
De vervangers heb ik meteen voorzien van nieuwe lagerbussen. Als het meezit kan de primair hiermee zo weer 50.000 km toe.

Klaar om onder de auto te zetten. Met de hier getoonde opstelling kon ik in mn eentje de primair monteren incl. aandrijfas.

Qua tijd een heel stuk verderop (bijna een jaar...) maar in het project het volgende stapje; de riemen!!

zoals je ziet zijn het subframe en de draagarmen licht aangeroest. Dit is inmiddels afgeborsteld en gecoat (zie verder naar onderen)

Na montage van dit spel was het tijd voor de roestbehandeling, en daarna het monteren van de diverse afdekkappen. De kap die boven
de middendemper zit was door de hitte roestig geworden. Na deze geborsteld te hebben (roterende staalborstel) heb ik m behandeld
met 'supertherm' hittebestendige lak, deze kan temperaturen tot 600 °C hebben. Voor deze toepassing is dat behoorlijk overdreven maar
het ziet er erg goed uit:

De afdekkappen van de variomatic. de speciale bouten en plaatjes om deze goed vast te zetten heb ik
van Ton Muytjens gekregen. De kappen waren zoals je ziet nog wel eerst aan een poetsbeurt toe:


Het Koetswerk

Eerst wat foto's van zoals het was toen ik m kocht. Hier hoeft vrij weinig commentaar bij; het enige dat ik hier nog kan opmerken is;
"ik denk dat ik maar een cursus plaatwerk ga doen"... Whahaha.

DE VOORKANT:

De bestuurdersdeur is een keer hard open gewaaid of zoiets (fietser ertegenaan ?? :-) ) , de buitenbeplating is flink geknikt.
Helaas heeft men hier reeds een poging tot uitdeuken gedaan, zodat de plaat knap vervormd is. Ook het voorscherm blijkt een opdonder gehad te hebben;

     

DE ACHTERKANT:

  




de vorige eigenaar moet toch wel heel scheel en/of bejaard geweest zijn!!

ROEST. Als je roestschade hebt is dat balen, want dan moet er gelast worden.
Als er nog geen roestschade is, mag je daar heel blij mee zijn. maarr.. om dat zo te houden moet je er wel wat voor doen...
De Daf's die hier in Nederland verkocht werden, kregen vrijwel altijd direct voor aflevering een complete Tectyl behandeling.
Bij Dafs die naar zuidelijke landen verkocht werden was dat een stuk minder voor de hand liggend (in zuid-frankrijk is het ook niet nodig)
Deze auto had duidelijk nooit een extra beschermingslaag gehad, maar heeft ook weinig regen/pekel gezien. Op veel plekken is
een heel licht roestlaagje te zien, maar het is nergens dóór. Zelfs de meest roestgevoelige plaatsen zijn nog in goede staat.

Omdat de motor er toch uit lag; en ik daardoor ook de kachelunit kon vervangen door een exemplaar van een Volvo 66
(meer warmte opbrengst) ben ik met roestbehandeling begonnen in
de motorruimte:

Ik heb er geen foto meer van, maar hierna is ook de achterste motorsteunbalk gedaan + de stuurstangen.
Ook zijn de balken weer mooi zwart gemaakt. Het stuk rond de accu is in een zeer goed lijkende blauwe kleur gespoten.
Sommige stukjes van deze klus zijn nog te zien op deze foto (klikken)

Inmiddels heb ik de auto dichter naar huis gehaald; iedere keer 3 kwartier onderweg zijn voor je bij je
project bent gaat serieus de keel uithangen, werkt traag en kost sloten benzine. Dit was dus een belangrijke oorzaak
van dat het project niet echt opschoot. De auto is verplaatst naast de garage naast het huis van mijn ouders:
Hier ben ik begonnen met preserveren van de bodem.

de bodem

Op de volgende foto zie je hoe de bodem op veel plekken eruit zag voor behandeling. op de grote vlakken was de roestbescherming
nog grotendeels in orde, maar aan de randjes was werk nodig.

Deze aanblik typeert de auto. Lichte roest aan de oppervlakte, maar nergens een gaatje te vinden.

De kriksteun linksachter, gezien vanaf de variomatic. Op het gebiedje wat je op de foto ziet zat
een halve kilo zand opgehoopt. Zand houdt water vast, en water....  juist. rottigheid alom.
heeft de auto toch geluk gehad dat er meeste tijd überhaupt geen water was:

de schuin aflopende steunplaat zit over de ribbel gelast. De daardoor ontstane openingen
heb ik afgekit met carrosseriekit. De opening aan de onderkant moet open blijven.
de binnenkant heb ik een laag tectyl ML in gezet.

De achterste wielkast; linksonder hetzelfde stuk als op de bovenstaande foto.
Uit de naad heb ik de oude kit uitgesneden en opnieuw aangebracht.
in de rechter bovenhoek van deze wielkast zat een dikke korst bodyschutz, die heb ik
verwijderd (te zacht/los) en vervangen door een dunne massieve laag dmv kwasten.

de schokbrekers heb ik los gehad om de koker waar ze in zitten -links in beeld-  van binnen
schoon te borstelen en tectyl in te zetten (roestbescherming was 0,0 daar binnenin)

De scheidingsrand met het stuk onder de kofferbak herbergde ook weer een berg zand.
ook aan deze kant heb ik de kit weggesneden en opnieuw aangebracht.

Nu over naar de voorste wielkast. De constructie hiervan is vanuit oogpunt van roestpreventie een ramp.
1e probleem; het gebied rondom de koplamp zit in het spatwater van het voorwiel, en is een blinde hoek waarin veel zand en
aanverwante rotzooi kan ophopen.

Het enige wat je eraan kunt doen is goed schoon houden en zorgen dat de roestbescherming optimaal is.
De koplamppot is ook behandeld met noverox roestomvormer, en zwarte primer.
Voor montage komt er nog een laag(je) bodyschutz overheen.

2e probleem; de rand bij de voordeur. Hier zit de plaat 3 dubbel, met een
spits toelopende naad. Ophoping van vuil, vocht en dus roestproblemen gegarandeerd.
de rand is zo goed mogelijk schoongemaakt, met tectyl ML behandeld, en daarna afgekit.

Als je dit gebied in gedachten van bovenaf bekijkt, zie je de volgende doorsnede:

waar de pijlen staan zijn randen waar het spatwater vanaf het voorwiel linea recta in dendert.
dit moet met speciale aandacht behandeld worden, anders komt er onherroepelijk roest.
 

Terug naar de Hoofdpagina